Evenement organiseren
Evenementen
Het nieuwe evenementenbeleid ligt ter inzage!
Op 23 mei 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders het nieuwe evenementenbeleid in concept vastgesteld. Tot 5 juli 2023 ligt het concept beleid ter inzage op het gemeentehuis en via deze pagina.
Heeft u vragen over het concept beleid of wilt u een zienswijze indienen? Neemt u dan contact met ons op. Stuur een e-mail sturen naar gemeente@laarbeek.nl of bel naar 0492 469 700.
Evenementenbeleid ter inzage
Evenement organiseren
Wilt u een evenement organiseren, zoals een buurtfeest, braderie of festival? Vindt het evenement plaats in de open lucht of in de openbare ruimte? U heeft dan in de meeste gevallen een vergunning van de burgemeester nodig. Op deze pagina leest u hoe u een vergunning aanvraagt, welke kosten er aan verbonden zijn en welke voorwaarden er gelden.
Hoe u het regelt
U kunt de vergunning digitaal aanvragen via het e-Formulier evenementenvergunning. U heeft DigiD nodig om de aanvraag digitaal te kunnen regelen.
Wilt u het aanvraagformulier liever op papier invullen? Dan kunt u het aanvraagformulier hieronder downloaden.
Klik hier om het document te downloaden
Als u het aanvraagformulier heeft ingevuld dan kunt u het formulier mailen naar gemeente@laarbeek.nl
Bedrijven
Bedrijven, ondernemers en beroepsbeoefenaren met eHerkenning kunnen ook digitaal een aanvraag doen.
Wat u moet weten
Evenementen in de gemeente Laarbeek worden onderverdeeld in risico-categorieën:
- Categorie 0. U organiseert een evenement met weinig tot geen risico, bijvoorbeeld een besloten feest in eigen tuin of huis. U hoeft hier geen vergunning voor aan te vragen.
- Categorie A. U organiseert een klein evenement met een laag risico, bijvoorbeeld een rommelmarkt, fietstocht, garagesale.
- Categorie B. U organiseert een groot of nieuw evenement met een hoger risico, bijvoorbeeld een carnavalsoptocht of jaarmarkt.
- Categorie C. U organiseert een groot evenement met een hoog risico, bijvoorbeeld een festival.
Doorlooptijden
U vraagt de vergunning van uw A of B evenement ten minste 13 weken voor aanvang van het evenement aan. Een aanvraag voor een C-evenement doet u ten minste 6 maanden voordat het evenement plaatsvindt. De behandeling van uw aanvraag duurt dan langer, omdat er tijd nodig is voor afstemming met politie, brandweer en eventueel andere organisaties.
De kosten
Voor een evenement in categorie 0 (weinig tot geen risico) betaalt u geen kosten
Voor een evenement in categorie A (regulier, laag risico) betaalt u geen kosten
Voor een evenement in categorie B (verhoogd risico) betaalt u € 173,25
Voor een evenement in categorie C (groot evenement, hoog risico) betaalt u € 4.050,90
(tarieven 2023)
Meer informatie
Vanaf 1 juli 2020 mogen evenementen gelukkig weer doorgaan. U moet wel rekening houden met extra regels en voorwaarden.
Meer informatie:
Heeft u nog vragen?
Wij helpen u graag. Bel tijdens kantooruren naar ons Klant Contact Centrum: 0492 469 700. Of mail naar gemeente@laarbeek.nl