wedding iconTrouwen

Beschrijving

U wilt gaan trouwen of uw partnerschap registreren? Gefeliciteerd! En wat leuk dat u dat in Laarbeek wilt gaan doen. In Laarbeek kunt u uw huwelijksceremonie vieren op vrijwel elke plek die u wilt. En op elke dag van de week.

Ook kunt u zelf uw voorkeur aangeven voor een trouwambtenaar. We doen ons best om ervoor te zorgen dat diegene uw huwelijk kan voltrekken (dit lukt helaas niet altijd). In dit filmpje stellen alle trouwambtenaren zichzelf aan u voor: 

Het is uw dag en wij helpen u zo veel mogelijk om er een persoonlijke en onvergetelijke dag van te maken. U moet vooraf wel een paar dingen regelen.

Hoe u het regelt

Als u wilt trouwen in Laarbeek, dan moet u ons op de hoogte brengen. Vroeger noemden we dit in ondertrouw gaan, nu heet dat een melding doen. Dit kan vanaf 1 jaar voor de huwelijksdatum en moet minimaal 2 weken voor de huwelijksdag gemeld zijn.

Om uw huwelijk te registreren moet u een aantal dingen regelen met de gemeente Laarbeek. Dat kan allemaal ineens via ons digitale portaal. Niet digitaal actief? U mag natuurlijk ook een afspraak maken in het gemeentehuis, neem daarvoor contact op via telefoonnummer 0492 469 700.

U kunt hieronder alles op uw gemak nalezen voordat u uw melding gaat doen. Zodra u al uw keuzes heeft gemaakt, klikt u op: melding doen. 
Let op: als u uw huwelijk digitaal gaat aanvragen moet u de melding in 1 keer afronden. U kunt de gegevens niet halverwege opslaan.

  • Wanneer u uw trouwdag digitaal aanmeldt, moet u dat in één keer digitaal invullen. U heeft 4 dingen nodig om de melding in te dienen.
    1. DigiD voor allebei de partners (nog geen DigiD? Dan kunt u hier uw DigiD aanvragen)
    2. Digitaal bestand (foto) van de legitimatiebewijzen van beide partners
    3. Digitaal bestand (foto) van de legitimatiebewijzen van de getuigen (totaal per bruidspaar: minimaal 2, maximaal 4)
    4. Uw pinpas; om de melding van uw huwelijk definitief te maken moet u de kosten (formeel de leges) betalen.

Datum en tijd kiezen

U kunt zelf de datum en het tijdstip kiezen. Het kan op iedere dag van de week tussen 09.00 uur tot 20.00 uur. Er moet bijvoorbeeld wel een ruimte en trouwambtenaar beschikbaar zijn. Houd er wel rekening dat trouwen op zaterdagen en zondagen of buiten kantooruren meer kost dan op andere dagen. Kijk daarvoor bij het kopje ‘Kosten’.

De huwelijksvoltrekking zal ongeveer 30 minuten duren.

Uitgebreid, eenvoudig, kosteloos trouwen / geregistreerd partnerschap of omzetting partnerschap

  • Uitgebreid trouwen of partnerschap registreren kan vanaf 09.00 uur tot 20.00 uur op iedere locatie. U kunt uw voorkeur uitspreken voor één van onze trouwambtenaren. U heeft voorafgaand aan de voltrekking een persoonlijk gesprek en in overleg met de trouwambtenaar worden uw wensen besproken. De ceremonie duurt maximaal 45 minuten.
  • Eenvoudig trouwen of partnerschap registreren kan alleen in het gemeentehuis op maandag om 09.30 uur of om 10.00 uur. De ceremonie duurt maximaal 15 minuten, waarbij door de trouwambtenaar een persoonlijke korte speech wordt gehouden. De trouwambtenaar neemt van tevoren geen contact met jullie op. Hierbij mogen maximaal 15 personen bij aanwezig zijn.
  • Kosteloos trouwen of partnerschap registreren kan alleen in het gemeentehuis op maandag om 09.00 uur of om 09.15 uur. Hierbij mogen maximaal 6 personen aanwezig (het bruidspaar en maximaal 4 getuigen). Deze ceremonie neemt maximaal 5 minuten in beslag. Er is geen toespraak, geen ringen wisselen ed.

Van het bruidspaar of partners dient tenminste één persoon woonachtig te zijn in Laarbeek.

  • Omzetting partnerschap naar een huwelijk, dit is op 2 manieren mogelijk, zonder speech en getuigen, of het is mogelijk om hiervoor een complete huwelijksceremonie te plannen met een persoonlijke speech ed. Zie “De Kosten”.

Trouwlocaties

Klik hier om foto’s en informatie over de verschillende locaties te bekijken.

Gemeentehuis

U kunt zelf de locatie kiezen. U kunt natuurlijk trouwen in het gemeentehuis van Laarbeek. In de trouwzaal of als u met een kleiner gezelschap bent in de B&W-kamer. 
Als u in het gemeentehuis wilt trouwen, kunt u de locatie op onze site meteen vastleggen. Bij de kosten die vermeld worden komen geen extra kosten voor de reservering van de zaal. Bij een kosteloze huwelijksvoltrekking wordt u automatisch ontvangen in de spreekkamer in het gemeentehuis. Een eenvoudige huwelijksceremonie vindt plaats in de kamer van de burgemeester en wethouders.

Vijf andere Laarbeekse trouwlocaties

Er zijn ook nog vijf andere locaties in Laarbeek vastgelegd als officiële trouwlocatie. 

  • In Beek en Donk kunt u naast het gemeentehuis terecht in het Oude Raadhuis.
  • In Aarle-Rixtel zijn dat: De Couwenbergh, Kasteel Croy en het Kouwenbergs Kerkje. 
  • In Lieshout is het De Heerenkamer in het Bavaria Brouwerijcafé.

Als u kiest voor een van de deze trouwlocaties, moet u de reservering nog apart vastleggen bij de trouwlocatie van uw keuze. Bovendien betaalt u aan die trouwlocatie nog extra kosten voor het gebruik van de locatie. Daarvoor maakt u dus aparte afspraken met beheerder van de trouwlocatie. 

U moet de eerst de reservering vastleggen bij de trouwlocatie en als dat is gelukt, legt u uw huwelijksdag definitief vast bij de gemeente. 

Voor alle locaties geldt:

  • Het is niet toegestaan om rijst/confetti/blaadjes te strooien.
  • Bij de ceremonie worden geen (huis)dieren toegelaten.
  • Bij harde wind, regen of extreme hitte beslist de ambtenaar of de locatiebeheerder om uit te wijken naar de locatie binnen.
  • In het gemeentehuis mag u geen ballonnen binnen oplaten en niet bellenblazen.

Eenmalige huwelijkslocatie

Een eenmalige huwelijkslocatie is een plek die waar - zoals de titel al zegt - voor één keer getrouwd mag worden. Daarbij kunt u denken aan uw eigen achtertuin of die van uw ouderlijk huis. Of u trouwt op een andere plek die voor u een speciale betekenis heeft. 
Het is verstandig om eerst even contact op te nemen met een van onze medewerkers via het centrale telefoonnummer 0492 469 700 of via e-mail postbabsen@laarbeek.nl. Daarna vult u het aanvraagformulier eenmalige huwelijkslocatie in en print het uit. Klik hier om het formulier te downloaden.

Uw trouwambtenaar kiezen

  • De trouwambtenaar sluit uw huwelijk of partnerschap. Hij of zij geeft samen met u een unieke, persoonlijke invulling aan de ceremonie.
  • Weet dat alles bespreekbaar is met de trouwambtenaar. Zij proberen altijd met u mee te denken.
  • U mag een voorkeur doorgeven
  • Wist u dat wij een heel enthousiast team van trouwambtenaren hebben. Zij stellen zich graag aan u voor.

Eigen trouwambtenaar

Het is mogelijk om uw eigen trouwambtenaar mee te brengen. Daarvoor worden extra kosten in rekening gebracht. Zie “De Kosten”.

Er zijn aparte voorwaarden aan verbonden.

Vereisten hiervoor zijn:

  • Een actuele aanwijzing tot trouwambtenaar in een andere gemeente.
  • Een beëdiging door de rechtbank als trouwambtenaar.
  • Minimaal 2 maanden voor de trouwdag dient u een schriftelijk verzoek in bij Team Burgerzaken.
  • Bij het verzoek moet u ook inleveren: een kopie van het paspoort van de trouwambtenaar, een kopie van het audiëntieblad, een recent aanwijzingsbesluit, een brief waarin uw gemeente verklaart dat u daar nog met regelmaat huwelijken voltrekt.

De eigen trouwambtenaar krijgt geen vergoeding van de gemeente Laarbeek.

Uw getuigen kiezen

Het is verplicht om getuigen te hebben bij een huwelijk. Dat kunnen 2, 3 of 4 getuigen zijn. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Getuigen moeten een kopie van hun geldige legitimatiebewijs overleggen. Dit heeft u nodig voor de melding van uw huwelijk te doen. De trouwambtenaar die het huwelijk voltrekt kan het ook tijdens de ceremonie gebruiken om hen te identificeren.

Wat u moet weten

Voorwaarden voor het aangaan van een huwelijk of geregistreerd partnerschap:

  • U en uw partner zijn allebei 18 jaar en ouder.
  • U mag allebei niet getrouwd zijn
  • U mag geen geregistreerd partnerschap hebben (behalve met elkaar).
  • U mag geen directe familie van elkaar zijn, dus geen broer/zus of ouder/kind.
  • Een van u moet Nederlander zijn of in Nederland wonen.
  • Staat u onder curatele? Dan hebt u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.

Informeer bij de gemeente welke documenten u nodig heeft als u:

  • in het buitenland bent geboren of heeft gewoond;
  • in het buitenland gehuwd bent geweest;
  • niet in Nederland woont;
  • in het buitenland gaat trouwen.

Naamgebruik

Voorkeur naamgebruik voor het gebruiken van de achternaam van uw partner na uw huwelijk/partnerschap. Als inwoner van de gemeente Laarbeek kunt u dit al aangeven in de digitale melding. Woont u buiten de gemeente Laarbeek, dan moet u dit regelen in uw eigen woongemeente. In het trouwboekje blijft altijd uw eigen geslachtsnaam staan, ook al heeft u naamgebruik geregeld.

Informatie over trouwlocaties

Neem contact met ons op voor meer informatie over de trouwlocaties.

Wist u dat?

  • Houd er rekening mee dat een 'bijzondere' datum soms al maanden van tevoren vol zit.
  • Het is mogelijk om een kosteloze of eenvoudige ceremonie te hebben. 
  • Voor het gemeentehuis mag u geen rijst, rozenblaadjes of confetti gooien en vuurwerk afsteken.
  • In het gemeentehuis mag u dat ook niet en u mag bovendien ook geen ballonnen oplaten en bellen blazen

Verschil huwelijk en een geregistreerd partnerschap

Er is een verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap. Met een geregistreerd partnerschap heeft u bijna dezelfde rechten als mensen die getrouwd zijn. De voorwaarden, kosten en procedure zijn gelijk. 

Dit zijn de belangrijkste verschillen tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap:
  • Om een geregistreerd partnerschap te beëindigen, hoeft u niet naar de rechter wanneer u het met elkaar eens bent én geen minderjarige kinderen hebt. Om een huwelijk te ontbinden moet u altijd naar de rechter.
  • Bij een huwelijk moet u elkaar het jawoord geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dat niet verplicht.
  • Niet alle landen erkennen het geregistreerd partnerschap. Dit geldt overigens ook bij een huwelijk van partners met hetzelfde geslacht. Kijk voor meer informatie over op de website van de Rijksoverheid.
Een belangrijke overeenkomst is:
Een man die een geregistreerd partnerschap heeft met de moeder wordt automatisch de vader van de kinderen die ná de registratie van het partnerschap geboren worden.
 

Gemeenschap van goederen of huwelijksvoorwaarden.

Informatie over trouwen/geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen of het trouwen op huwelijkse voorwaarden, voorwaarden geregistreerd partnerschap, gaat u naar de website van de Rijksoverheid. Niet alleen een man en een vrouw kunnen met elkaar trouwen. Ook 2 vrouwen of 2 mannen kunnen met elkaar trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan.

De kosten

Kosteloze huwelijksvoltrekking

Van het bruidspaar of partners moet tenminste één persoon woonachtig zijn in Laarbeek.

Wilt u helemaal geen ceremonie? Dan kunt u kiezen voor een kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie. Dat kan alleen in het gemeentehuis en op maandagochtend om 9.00 uur of om 09.15 uur. De kosteloze huwelijken en partnerschappen worden voltrokken in de spreekkamer van burgerzaken. Hierbij mogen maximaal 6 personen aanwezig (het bruidspaar en maximaal 4 getuigen). Deze ceremonie neemt maximaal 5 minuten in beslag.

Eenvoudige huwelijksceremonie

Wilt u geen uitgebreide ceremonie maar toch net iets meer dan alleen het ondertekenen van de akte? Dan kunt u kiezen voor een eenvoudige huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie. Dat kan alleen in het gemeentehuis op maandag om 09.30 uur of om 10.00 uur. De ceremonie duurt maximaal 15 minuten, waarbij door de trouwambtenaar een persoonlijke korte speech wordt gehouden. De trouwambtenaar neemt van tevoren geen contact. Hierbij mogen maximaal 15 personen bij aanwezig zijn.
U kunt hier de ruimte bekijken. 

Trouwboekjes

Een trouwboekje is niet verplicht maar kan een keuze zijn. U kunt dan kiezen uit verschillende trouwboekjes. Een boekje bestaat uit een omslag en een inleg. De omslagen en de inleggen kunnen op alle manieren gecombineerd worden.

Kosten

Huwelijk/partnerschap in gemeentehuis

Maandag 09.00 en 09.15 uur: Gratis

Maandag (eenvoudige huwelijk/partnerschap) 9.30-10.00 uur: €250,-

Maandag t/m vrijdag 09.00-20.00 uur: €450,-

Zaterdag/ zondag/ Feestdagen 09.00-20.00 uur: €650,-

 

Huwelijk/partnerschap eigen locatie naar keuze

Maandag t/m vrijdag 09.00-20.00 uur: €800,-

Zaterdag en zondag en feestdagen 09.00-20.00 uur: €1.300, -

 

Kosten bij annulering en verzetten

Als er een wijziging/annulering optreedt na de melding van het voorgenomen huwelijk/partnerschap: €80,-

Bij wijzigingen/ annulering binnen één week voor de voltrekking: €150,-

 

Aanwijzen gastbabs

Vereisten hiervoor zijn:

  • Een actuele benoeming tot (b)abs in een andere gemeente;
  • Beëdiging door de rechtbank als (b)abs;
  • Schriftelijk verzoek van het bruidspaar. Dit verzoek tenminste 2 maanden voor de datum van huwelijk/ partnerschapsregistratie indienen bij de afdeling Burgerzaken;
  • Kopie paspoort (b)abs.

Kosten: €100,-

Aanwijzen gastbabs, huwelijk/partnerschap op een eigen locatie gesloten

Kosten: € 200,-

(Tarieven 2023)

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog geen antwoord op uw vraag? Neem dan contact op met team Burgerzaken via 0492 469 700 of postbabsen@laarbeek.nl

Contact

Telefoon: 0492 469 700

E-mail: gemeente@laarbeek.nl 

Bezoekadres:

Koppelstraat 37 
5741 GA Beek en Donk

Postadres:

Postbus 190
5740 AD Beek en Donk

Openingstijden 

Maandag, dinsdag, donderdag: 9.00 tot 17.00 uur
Woensdag: 9.00 tot 19.30 uur
Vrijdag: 9.00 tot 12.30 uur

 

Wij zijn bereikbaar via

© 2023 Gemeente Laarbeek