Uittreksel of afschrift burgerlijke stand

Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in uw leven vast in een officieel document, een akte. Elke akte blijft in de archieven van de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Dit betekent dat u in gemeente Laarbeek alleen een uittreksel of afschrift burgerlijke stand kunt opvragen als de geboorte, het overlijden of het huwelijk in onze gemeente heeft plaatsgevonden.

Online bij de gemeente
Vraag een uittreksel of afschrift burgerlijke stand aan met uw DigiD
Klik hier om naar het e-formulier te gaan
U krijgt het uittreksel of afschrift binnen 2 werkdagen thuisgestuurd.

Persoonlijk aanvragen bij de gemeente
Wij helpen u graag. Maak een afspraak; afspraak maken
U krijgt het uittreksel of afschrift meteen mee

Er zijn verschillende soorten uittreksels of afschriften. Een afschrift is een volledige weergave van de feiten. Een uittreksel heeft een beperkte inhoud. Geef bij de aanvraag aan waarvoor u het uittreksel of afschrift nodig heeft. Wij zorgen dat u het juiste document krijgt.

Kan iemand anders een uittreksel of afschrift voor u aanvragen?
Ja u kunt hiervoor iemand machtigen. Deze persoon moet:

  • meerderjarig zijn,
  • een schriftelijke machtiging van u meebrengen: Machtigingsformulier
  • een (kopie) geldig legitimatiebewijs van u en zichzelf meebrengen.

Wat u nodig heeft

  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • Voor de digitale aanvraag heeft u uw DigiD inloggegevens nodig.

Een uittreksel of afschrift burgerlijke stand kost € 14,00.

(tarieven 2021)

U kunt een uittreksel of afschrift aanvragen van de:

  • geboorteakte,
  • overlijdensakte,
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte,
  • akte van partnerschapsregistratie (of beëindiging partnerschapsregistratie).

Wij helpen u graag. Neemt u tijdens kantooruren contact op met ons Klant Contact Centrum 0492 469 700.