Klacht

Beschrijving

Als u ergens een klacht over heeft, laat het ons weten. Dit geeft ons de mogelijkheid om het op te lossen. 

Wij onderscheiden drie soorten klachten:

  • Klachten over de openbare ruimte
  • Klachten over de dienstverlening van de gemeente Laarbeek
  • Klachten over uitvoering van de Wmo, de Jeugdwet, minimaregelingen en schulddienstverlening door de Peelgemeenten.

U kunt geen klacht indienen over een gemeentelijke beslissing, bijvoorbeeld over de weigering van een vergunning. In dit geval kunt u meestal wel bezwaar maken of in beroep gaan.

Hoe u het regelt

Klacht over de openbare ruimte

Klachten over de openbare ruimte kunt u melden bij het Meldpunt openbare ruimteexterne-link-icoon.externe-link-icoon U kunt uw melding ook telefonisch doorgeven via 0492 469 700.

Klacht over dienstverlening bij de gemeente Laarbeek

De gemeente Laarbeek doet haar best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over hoe u door een medewerker van onze organisatie bent behandeld. Dan kunt u een klacht indienen. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk. Bel ons via 0492 469 700 en maak een afspraak om uw klacht mondeling toe te lichten. Wij helpen u graag.

Als u uw klacht schriftelijk wilt indienen, richt uw klacht aan:
Gemeente Laarbeek
t.a.v. het college van burgemeester en wethouders
Postbus 190
5740 AD Beek en Donk

Een klacht indienen bij Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten

Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten voert namens de gemeente taken uit op het gebied van:

  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  • Jeugdwet
  • Minimaregelingen
  • Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  • Inburgering

Ben je niet tevreden over de manier waarop je geholpen bent door deze organisatie? Dan kun je een klacht indienen. Bijvoorbeeld als je vindt dat je niet correct bent behandeld, niet goed bent geïnformeerd of te lang hebt moeten wachten op een reactie.

Wat is een klacht?

Een klacht gaat over de manier waarop je bent behandeld door medewerkers van Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten. De klachtenprocedure is niet bedoeld om bezwaar te maken tegen een besluit dat is genomen. Wil je bezwaar maken tegen een besluit, zoals een afwijzing van een aanvraag? Dan volg je de bezwaarprocedure. In het besluit waartegen je bezwaar wilt maken is uitgelegd hoe je bezwaar kunt maken. 

Hoe dien je een klacht in?

Je kunt de klacht eenvoudig indienen via een online klachtenformulier. Klik op onderstaande link om het formulier te openen: 

https://mijnondersteuningindepeel.nl/formulier?formulierid=KF001externe-link-icoon

Je kunt de klacht ook per post indienen, gericht aan: 
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
ter attentie van de klachtencoördinator
Postbus 3
5750 AA Deurne

Een schriftelijke klacht moet zijn ondertekend en je moet hierin ten minste je naam en adres, de dagtekening en een omschrijving van de klacht vermelden. 

Na ontvangst van de klacht neemt Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten deze in behandeling. Je ontvangt binnen enkele werkdagen een bevestiging en informatie over het verdere verloop.

Als je hulp nodig hebt bij het indienen van een klacht, kun je iemand uit je netwerk vragen om dit namens jou te doen. Als dit niet gaat kun je ook een beroep doen op een onafhankelijke cliëntondersteuner.

Wat u moet weten

Klachten over dienstverlening

Wij willen u zo goed mogelijk helpen om uw klacht op te lossen. Omschrijf daarom de achtergrond en de volledigheid van uw klacht zo goed mogelijk. Wij waarderen dat u de moeite neemt om een negatieve ervaring te melden. Op basis van uw signaal kunnen wij onze dienstverlening verder verbeteren. Bij de gemeente Laarbeek vinden we dat belangrijk.

De wijze waarop wij de binnengekomen klachten behandelen is vastgelegd in de Verordening interne afhandeling klachten gemeente Laarbeekexterne-link-icoon.

Als u uw klacht over de gemeente Laarbeek mondeling of schriftelijk heeft toegelicht, laten we u onze reactie op uw klacht weten. Dit doen we schriftelijk. Bent u het daar niet mee eens? Dat is vervelend. Neem dan contact met ons op.

Mochten we er samen niet uitkomen, dan kunt u uw oordeel vragen aan externe klachtinstelling de Nationale Ombudsmanexterne-link-icoon

Meer informatie

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog vragen of wilt u een afspraak maken? Bel dan 0492 469 700 of stuur een e-mail naar gemeente@laarbeek.nl . Wij helpen u graag.